Яворський Олександр
Директор департаменту конкурентоспроможності бізнесу та регуляторної політики
«Нові» податкові правила – чи буде влада дослухатись до думки бізнесу?
Автор Яворський Олександр, 10.09.20194 вересня на сайті Верховної Ради оприлюднено тексти законопроектів щодо податкових змін, який значно ускладнить правила оподаткування – № 1210 з довгою назвою «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві».
В першу чергу, зміни стосуватимуться іноземних інвесторів та компаній, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність. Проект внесено народним депутатом – головою податкового комітету ВРУ Данилом Гетьманцевим і вже визначено Президентом як невідкладний. Чи будуть ці депутатські ініціативи підтримані Урядом і в залі ВРУ – питання більше риторичне.
Новий Голова Уряду нещодавно анонсував, що готувати податкову реформу планується навесні 2020 року, а вступити в силу вона має з 1 січня 2021 року. Попередня (багаторічна) практика ускладнення податкового режиму в другому півріччі через внесення змін до податкових законів була визнана хибною.
Хоча задекларованою метою законопроекту є намір «запровадження міжнародних стандартів податкового контролю для всіх учасників міжнародної торгівлі та…
Роздрібний акциз - точка неповернення досягнута?
Автор Яворський Олександр, 29.08.2019Історія адміністрування роздрібного акцизу з тютюнових виробів почалася ще у 2015 році, коли він був запроваджений. Проте реформа децентралізації, на підтримку якої цей податок був запроваджений, вже значно пішла вперед, а проблеми адміністрування роздрібного акцизу досі демонструють негативну динаміку, як і обсяги надходжень.
За даними ДФС України суб'єкти господарювання задекларували 2,4 млрд грн акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів у 2018 році.
Нескладні розрахунки з урахуванням зростання середньої вартості сигарет з 15 грн у 2015 році до 29 грн у 2018 році, вказують на те, що місцеві бюджети повинні були отримати близько 4,3 млрд грн акцизного податку.
У 2019 році середня ціна сигарет додала ще 4 гривні до рівня 2018 року. Але фактичні надходження за січень-травень склали 857 млн грн проти розрахункових 1,7 млрд грн.
До втрат Зведеного бюджету слід додати неповну сплату ПДВ при неврахованих продажах. За попередніми оцінками – це ще 800 млн грн у 2018…
Боротьба за якість мобільного зв'язку – чи не зависока ціна питання?
Автор Яворський Олександр, 05.06.2019Питання якості мобільного зв'язку в нашій країні час від часу виникає на порядку денному влади, вирують дискусії в соцмережах. Потім всі втрачають до цієї теми інтерес.
Під приводом покращення якості зв'язку держава в особі Держспецзв'язку вирішила посилити захист прав споживачів, розробивши Вимоги щодо рівня якості послуг рухомого (мобільного) зв'язку.
Реалізація положень документу має покращити для всіх нас якість послуги, без якої сьогодні складно уявити сучасного українського громадянина.
Серед норм проекту наказу Держспецзв'язку є показник якості мобільного зв'язку
Загроза знищення галузі звірівництва. Ризики для країни
Автор Яворський Олександр, 29.05.2019Вчора народні депутати успішно провалили включення до порядку денного сесії законопроекту № 10019 із досить неоднозначною назвою «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення правового регулювання хутрового виробництва в Україні».
Нехай би цей проект ішов у вічність як сотні і тисячі проектів, які є на сайті Верховної Ради. Проте все ж цікаво, що хотіли вдосконалити народні обранці.
Якщо коротко – заборонити виробництво хутра в Україні. Під приводом численних порушень мінімальних норм утримання хутрових звірів та небезпеки для людей і довкілля.
На шляху до цифрової економіки і суспільства – долаємо перешкоди
Автор Яворський Олександр, 13.05.2019Сьогодні капітальні інвестиції в розвиток мереж мобільного зв'язку є масштабними, забезпечуючи прискорене впровадження сучасних інноваційних сервісів для громадян і бізнесу. Навіть відносно невелика вартість послуг мобільного зв'язку порівняно з тим же ЄС не стає на заваді.
Та чи все так безхмарно в оподаткуванні телекомпослуг? Виявляється є податкові демотиватори, які зменшують інвестиційний ресурс.
Телекомунікаційні послуги, що надаються українськими операторами операторам-нерезидентам не оподатковуються ПДВ. Тобто – це відсутність права на податковий кредит за такими операціями.
Цифровізація Vs Фіскалізація
Автор Яворський Олександр, 16.04.2019Минулого тижня Урядовий комітет схвалив проект Закону України «Про внесення змін до пункту 254.4 статті 254 Податкового кодексу України (щодо ефективного використання радіочастотного ресурсу України)», який очікує розгляду Урядом.
Відповідно до назви - мета проекту цілком правильна - ефективне використання радіочастотного ресурсу. Перш за все – це забезпечення дотримання принципу нейтральності та справедливості оподаткування радіочастотного ресурсу.
Без ложки дьогтю національний регулятор, який і розробив проект, не зміг обійтися – пропонується подальше зростання і так значного фінансового тиску на галузь телекомунікацій, збільшуючи диспропорцію в розмірі ставок та обсягах рентних платежів.
Діючий порядок сплати акцизного податку потребує змін
Автор Яворський Олександр, 02.04.2019На початку цього року в Парламенті зареєстровано проект Закону №9493, який передбачає внесення змін до Податкового кодексу України та спрямований на покращення процедури сплати акцизного податку з тютюнових виробів.
Проектом пропонується скасувати чинну процедуру сплати акцизного податку, яка фактично є авансовою, та повернутися до механізму сплати, який діяв до 2013 року - протягом 10 днів після граничного строку подання податкової декларації.
Чинна процедура сплати акцизного податку зобов'язує виробника сплатити податок за продукцію, виробництво якої ще не розпочалося і, відповідно, в момент, коли податкове зобов'язання ще не виникло.
Проблеми адміністрування роздрібного акцизу створюють ризики для доходів місцевих бюджетів
Автор Яворський Олександр, 05.02.2019Чотири року тому, у 2015 році було запроваджено акцизний податок з роздрібної торгівлі підакцизними товарами. Стартувала реформа децентралізації – місцевим бюджетам потрібні були стабільні джерела наповнення.
Неналежне адміністрування роздрібного акцизу на місцях мало наслідком значні недонадходження цього податку і стало підставою для його скасування у 2017 році. Щоправда – тільки для пального.
Для тютюнових виробів законодавець вирішив, що проблеми не існує.
Інспектори праці – передача повноважень громадам чи знову видача ліцензії на полювання за бізнесом?
Автор Яворський Олександр, 05.07.2017У червні проходила 106-а Сесія Міжнародної Конференції праці – головний форум трипартизму, який щороку відбувається у місті Женева. Головна тема цього року – розвиток «зеленої економіки» та її вплив на робочі місця.
Серед важливих для роботодавців, профспілок та урядів тем, що дискутувались на Сесії, стан виконання в Україні конвенцій Міжнародної організації праці також потрапив у фокус обговорення.
МОП – організація демократична, тому викласти позицію була надана можливість і представникам Мінсоцполітики України, і представникам Федерації роботодавців України і українським профспілкам. Наданою можливістю і скористався автор цього тексту.
Можливо тут в Україні це сьогодні дивно, але головним питанням, яке МОП визначила як проблему застосування імплементації в Україні Конвенцій №81 «Про інспекцію праці у промисловості й торгівлі» та №129 «Про інспекцію праці в сільському господарстві»...був мораторій на перевірки інспекції праці...який вже не діє у 2017 році.
На диво, доповідь представника МОП щодо мораторію на перевірки інспекції праці в Україні викликала жваву дискусію…
Роздрібний акциз – коли добрі наміри не забезпечують результат
Автор Яворський Олександр, 14.03.2017Запровадження акцизного податку з роздрібного торгівлі підакцизними товарами 1 січня 2015 року повинно було стати стабільною та надійною фінансовою базою місцевих бюджетів. Платники - суб'єкти роздрібної торгівлі, які реалізують кінцевим споживачам підакцизні товари - тютюнові вироби, алкогольні напої, нафтопродукти тощо на місцях.
Все було б добре - всі в плюсах - частина доходів від загальнодержавних податків залишається на територіях, де вони генеруються; делеговані з центрального рівня повноваження отримають джерело фінансування; місцева влада зацікавлена в розвитку легального бізнесу на території; бізнес - зниження фіскального тиску.
Проте вродженні недоліки цієї благої ідеї та недостатній контроль за справлянням податку призвели до необхідності її скасування.
Недосконалість механізму справляння та контролю за сплатою податку швидко сформувало зростаючий тіньовий сегмент.
В першу чергу, проблема була виявлена на паливному ринку, де масово почали з'являтись нелегальні автозаправні станції. Природно - обсяги сплати податків знизились.
У 2016 році ДФС провела документальні перевірки 42 роздрібних операторів ринку нафтопродуктів та…