Запити правоохоронних органів до виробничих підприємств є неправомірними - ФРУ
05.04.2020

Запити правоохоронних органів до виробничих підприємств є неправомірними - ФРУ

До уваги суб'єктів господарювання! У зв'язку зі зверненнями до ФРУ виробничих підприємств з приводу вимог з боку правоохоронних органів щодо законності провадження ними господарської діяльності під час карантинних заходів! В зверненнях йдеться про те, що правоохоронні органи вимагають надати інформацію (документ) про те, що підприємство належить до категорії стратегічних, яким дозволено здійснювати діяльність в цей особливий період. Ці вимоги є неправомірними! Наводимо з цього приводу консультацію Віктора Мороза (@Viktor Moroz), керуючого партнера адвокатського об'єднання "Suprema Lex", члена Комітету з питань захисту бізнесу та прав власності Федерації роботодавців України.

Правові аспекти діяльності українського бізнесу в умовах короновірусної хвороби COVID-19 визначаються постановою Кабінету Міністрів № 211 від 11 березня 2020 року «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-CoV-2», яка була змінена постановою Кабінету Міністрів України № 255 від 2 квітня 2020 року.

Згідно зазначених нормативно-правових актів заборонено роботу суб'єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім:

   -торгівлі продуктами харчування, пальним, деталями та приладдям для транспортних засобів та сільськогосподарської техніки, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, ветеринарними препаратами, кормами, пестицидами та агрохімікатами, насінням і садивним матеріалом, добовим молодняком свійської птиці, засобами зв'язку та телекомунікацій, в тому числі мобільними телефонами, смартфонами, планшетами, ноутбуками та іншими товарами, що відтворюють та передають інформацію, в спеціалізованих магазинах, які обов'язково повинні мати прямі контракти з операторами зв'язку, за умови забезпечення персоналу (зокрема, захист обличчя та очей) та відвідувачів засобами індивідуального захисту, зокрема, респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, перебування в приміщенні не більше одного відвідувача на 10 кв. метрів торговельної площі, а також дотримання інших санітарних та протиепідемічних заходів;

   -провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ і діяльності з інкасації та перевезення валютних цінностей, а також медичної практики, діяльності з виготовлення технічних та інших засобів реабілітації, ветеринарної практики, діяльності автозаправних комплексів, діяльності з продажу, надання в оренду, технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів, періодичних випробувань автотранспортних засобів на предмет дорожньої безпеки, сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання, технічного обслуговування реєстраторів розрахункових операцій, діяльності з підключення споживачів до Інтернету, поповнення рахунків мобільного зв'язку, сплати комунальних послуг та послуг доступу до Інтернету, ремонту офісної та комп'ютерної техніки, устаткування, приладдя, побутових виробів і предметів особистого вжитку, об'єктів поштового зв'язку, кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг за умови забезпечення персоналу (зокрема захист обличчя та очей) та відвідувачів засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;

   -торговельної діяльності та діяльності з надання послуг громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення персоналу (зокрема, захист обличчя та очей) та відвідувачів засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;
діяльності закладів розміщення, в яких проживають медичні працівники та особи в обсервації, а також інші особи відповідно до рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

Як бачимо, жодних заборон для провадження діяльності виробничих підприємств вищезгадані постанови Кабінету Міністрів України не містять. Виходячи ж з того, що все, що прямо не заборонено законом, дозволено, діяльність виробничих підприємств за умов карантину є дозволеною.

Отже, вимоги правоохоронних органів до виробничих підприємств щодо надання документального підтвердження належності до категорії стратегічних, яким дозволено здійснювати діяльність в цей особливий період, виходить за межі закону і, по суті, є перевищення повноважень і зловживанням службовим становищем.

З метою захисту своїх прав та уникнення подальшої відповідальності, наполегливо рекомендую на відповідні запити надавати письмову відповідь із роз'ясненням положень чинного законодавства, зокрема, постанови Кабінету Міністрів України № 211 з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України № 255.

Така відповідь повинна містити чітке роз'яснення, що відповідне виробниче підприємство не є суб'єктом господарювання, робота якого передбачає прийом відвідувачів, а отже не потребує отримання будь-яких дозволів на здійснення своєї діяльності.

Ну і, безумовно, краще мати укладений з адвокатом договір, для того, щоб можливий подальший інтерес правоохоронців до підприємства міг бути знівельований в межах чинного законодавства!